Zon 4 - sovrummet

En kommentar

Denna vecka blir det ett inlägg för hela veckan. Känner att det kan bli stressande med ett inlägg om dagen om man kommer efter. Det är ju inte lätt att alltid hinna och orka med zonstädningen varje dag. 
 
Ibland hinner man 15 minuter om dagen. Ibland kanske det passar bättre att köra på en timme på lördagen istället. Man gör så gott man kan. 

Jag gillar Flyladys tips eftersom det då blir att jag städar och rensar på ställen jag normalt inte tänker på. Men passar inte Flyladys eller mina tips så rensa där du behöver eller städa enligt den detaljerade städrutinen.

Uppdrag 1 / Måndag  - Under sängen 
Hur ser det ut under sängen? Används utrymmet till förvaring? Försök att rensa så mycket som möjligt på 15 minuter. Dammsug och torka rent om du hinner. Fundera på om det är en idé att skaffa förvaringslådor som är anpassade till att ha under sängen. Det underlättar vid städning och det blir lättare att hålla ordning. 

(null)

Uppdrag 2 / Tisdag - Klädhögar
Ta tag i klädhögar som samlas på ex en stol eller på golvet. Vad ska tvättas? Vad kan användas igen? Det gör så mycket att få bort klädhögar. Rummet blir mer trivsamt på en gång.  

(null)

Uppdrag 3 / Onsdag - Sängbord
Rensa sängborden från skräp och och andra saker som inte ska vara där. Damma och ställ dit något fint ex ett ljus. 

(null)

Uppdrag 4 / Torsdag - Byrån
Rensa på byrån. Om du förvarar smink, parfymer etc så försök att bara ha det framme som du använder dagligen. Kanske finns det plats i en låda? Det blir mycket lugnare i sovrummet om ytor är tomma. Det är även lättare att städa. 

Uppdrag 5 / Fredag  - Bädda rent
Bädda rent i sängen. Vänd madrassen och snurra den ett halvt varv. Då slits madrassen mer jämnt. Häng ut täcken och kuddar för vädring eller fräscha upp dem i torktumlaren. När tvättade du täcken senast? Se bara till att du hinner torka täcket i torktumlaren. Det tar några timmar. 

(null)

Om inte uppdragen passar dig eller om det är rensat så städa enligt din detaljerade städrutin. Så här ser min ut:

(null)


Vilket är bäst - ett sammandrag för veckan eller ett inlägg per dag? Jag finns ju även på Facebook och Instagram för tips under veckan. 

Ha en härlig vecka!
 
1 Anonym:

skriven

Hej! Tack för din blogg och hjälpande inlägg! Tycker du får oförskämt lite respons på så bra tips. 😊
Jag kände att jag blev inte mer inspirerad av att läsa uppdrag för hela veckan på en gång. Det får mig att vilja bocka av allt så fort som möjligt. 😊 Tack för hjälpen!